Forum de Academy

CEPAT.MESRA.TERKINI
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  

Share | 
 

 Kolej Tentera Darat

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
mr.jackyll
Sub. Mod
Sub. Mod


Number of posts : 279
Age : 26
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Mon Jun 09, 2008 3:40 pm

berita-berita!!!

betarikh 2jun aku menerima sepucuk surat dari MINDEF..

aku dipilih untuk ke temuduga kolej tentera darat yang dijadualkan akan diadakan pada 24jun hingga 1 julai 2008...di kota bharu kelantan..

harap korang sume doakan aku supaya diterima ke KTD..

tabikspring!!ape cerita ko?dapat KTD?

temuduga baru,belum diterima lagi...hehehehe
Back to top Go down
View user profile
TabikSpring
Junior
Junior


Number of posts : 131
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Mon Jun 09, 2008 5:34 pm

weii biar betull
aku x dapat lagi nnie.. ekau dapat bila?
mak aiii kecewanya aku


apa apa pon tahniah
Back to top Go down
View user profile
TabikSpring
Junior
Junior


Number of posts : 131
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Mon Jun 09, 2008 5:39 pm

mr.jackyll wrote:
berita-berita!!!

betarikh 2jun aku menerima sepucuk surat dari MINDEF..

aku dipilih untuk ke temuduga kolej tentera darat yang dijadualkan akan diadakan pada 24jun hingga 1 julai 2008...di kota bharu kelantan..

harap korang sume doakan aku supaya diterima ke KTD..

tabikspring!!ape cerita ko?dapat KTD?

temuduga baru,belum diterima lagi...hehehehe

nie kau dapat bila?
kau dapat surat tu bila?
tarikh 2 jun ka kau dapat 2 jun
Back to top Go down
View user profile
mr.jackyll
Sub. Mod
Sub. Mod


Number of posts : 279
Age : 26
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Tue Jun 10, 2008 9:58 pm

aku dapat 9 jun...silap statement la...huhuhuhu....tapi MINDEF hantar ke pejabat pos 2jun..hmm...doakan aku la tabik...berdebar nie..huhuhuh affraid
Back to top Go down
View user profile
TabikSpring
Junior
Junior


Number of posts : 131
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Wed Jun 11, 2008 12:20 pm

tahniah tahniah... aku x dapat kot sbb dah tua kot hahahaha
apa apa pon cheers
Back to top Go down
View user profile
TabikSpring
Junior
Junior


Number of posts : 131
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Wed Jun 11, 2008 4:58 pm

alhamdulillah.. adik saya pon dapat jugak p interview kat kem desa pahlawan kota bahru kelantan...

semoga kepada sesiapa yang dapat tu buat la bebaik....
kalau saya dapat sekalipon mungkin x lepas punya.. sbb berat lebih
Back to top Go down
View user profile
mr.jackyll
Sub. Mod
Sub. Mod


Number of posts : 279
Age : 26
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Wed Jun 11, 2008 7:18 pm

thx tabik...hmm..tabik kalau boleh bagi tahu nama adik tabik supaya dapat membuat pengecaman...nnti bley ar sekaki...TERIMA KASIH

adik ko turun kat stesen bus kota bharu kew??aku turun kat stesen bus kota bharu!!

tabik,nampak macam kecewa jek..huhuhuh...life must go on!!!!!!!


SENTIASA DI HADAPAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Back to top Go down
View user profile
TabikSpring
Junior
Junior


Number of posts : 131
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Thu Jun 12, 2008 11:42 am

hahaha. kecewa.haha jangan tekejut nanti hahahaha
Back to top Go down
View user profile
mr.jackyll
Sub. Mod
Sub. Mod


Number of posts : 279
Age : 26
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Thu Jun 12, 2008 4:06 pm

????
terkejut?
ape maksud ko??tabik..
Back to top Go down
View user profile
TabikSpring
Junior
Junior


Number of posts : 131
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Thu Jun 12, 2008 4:15 pm

wait and see
Back to top Go down
View user profile
mr.jackyll
Sub. Mod
Sub. Mod


Number of posts : 279
Age : 26
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Thu Jun 12, 2008 4:19 pm

wei...ko dapat kan??ke temuduga tu..
Back to top Go down
View user profile
TabikSpring
Junior
Junior


Number of posts : 131
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Sat Jun 14, 2008 12:27 pm

kepada sesiapa yang dapat untuk panggilan temuduga KTD. harap bersedia lah dari segi mental dan fizikal. buat yang terbaik dari yang terbaik... usaha sampai berjaya
Back to top Go down
View user profile
mr.jackyll
Sub. Mod
Sub. Mod


Number of posts : 279
Age : 26
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Sun Jun 15, 2008 4:00 pm

TERIMA KASIH!!!!!!!!!!!!
Back to top Go down
View user profile
TabikSpring
Junior
Junior


Number of posts : 131
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Sun Jun 15, 2008 6:17 pm

jackyll kita jumpa kat ulu tiram ye....
Back to top Go down
View user profile
mr.jackyll
Sub. Mod
Sub. Mod


Number of posts : 279
Age : 26
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Mon Jun 16, 2008 8:25 am

macamane nak jmpe kat ulu tiram....temuduga ko dapat kew?
Back to top Go down
View user profile
TabikSpring
Junior
Junior


Number of posts : 131
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Mon Jun 16, 2008 11:32 am

wait and see
Back to top Go down
View user profile
mr.jackyll
Sub. Mod
Sub. Mod


Number of posts : 279
Age : 26
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Mon Jun 16, 2008 6:10 pm

back to topic...hmmm...untuk persiapan temuduga nie...sekiranya diajukan soalan seperti "mengapakah anda ingin berkhidmat di dalam angakatan tentera malaysia" atau "kursus-kursus yang pernah anda hadiri,bagaimanakah ia boleh membantu di dalam perkhidmatan angkatan tentera malaysia..(soalan dia macam tu jugak la)"

dan soalan-soalan mengenai ketenteraan,strategi ketenteraan,teknologi ketenteraan,persenjataan,politik semasa dan yang sama waktu dengannya..


persiapan yang semantapnya sebelum menghadiri temuduga tersebut..
Back to top Go down
View user profile
mr.jackyll
Sub. Mod
Sub. Mod


Number of posts : 279
Age : 26
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Mon Jun 16, 2008 6:11 pm

Temuduga adalah satu masa yang sangat penting di dalam usaha untuk mencari sesuatu pekerjaan. Wajah anda, keperibadian anda, gaya anda dan pertuturan anda disamping kelayakan, kebolehan dan latihan anda akan menjadi faktor-faktor penting di mana anda menghadiri temuduga.

Aspek temuduga

Terdapat dua aspek mustahak mengenai temuduga. Aspek-aspek itu ialah :

a. Persediaan

b. Tingkah laku semasa temuduga

Persediaan

1. Selidik seberapa banyak yang dapat tentang pekerjaan yang anda pohon itu.

Sumber-sumber yang boleh membantu anda ialah :

Guru-guru kerjaya di sekolah
Kaunselor kerjaya dan penempatan
Pegawai Bimbingan Kerjaya di Perkhidmatan Pekerjaan, Kementerian Sumber Manusia
Mereka yang bekerja di dalam pekerjaan yang dipohon
Bahan-bahan penerangan kerjaya yang boleh didapati dari pelbagai jabatan, firma dan perpustakaan
Ibu-bapa, saudara-mara dan rakan-rakan
1. Selidik sama ada anda mempunyai kelulusan akademik dan kelulusan-kelulusan lain sebagaimana yang dikehendaki bagi pekerjaan yang anda pohon itu. Jangan semata-mata bergantung kepada nasib.

2. Jika anda ditemuduga bagi sesuatu pekerjaan yang berkehendakkan pengetahuan atau latihan khas, anda mungkin disoal tentang perkara tertentu yang berkaitan ataupun diberi satu ujian untuk menilai pengalaman, kemahiran atau kepantansan anda. Dalam hal seperti ini adalah berfaedah jika anda mengkaji semula perkara-perkara berkenaan sebelum menghadiri temuduga.

3. Anda hendaklah mengambil tahu tempat, tarikh dan masa temuduga akan diadakan dan hendaklah berada di tempat temuduga itu 10 minit sebelum temuduga itu dimulakan. JANGAN SEKALI-KALI DATANG LAMBAT.

4. Anda pakailah pakaian yang sesuai, kemas dan bersih. Jangan memakai pakaian yang terlampau berwarna-warni dan menjolok mata,berselipar,menggunakan minyak wangi dan alat solek yang berlebihan.

5. Kuku jari anda hendaklah bersih. Rambut hendaklah pendek bagi laki-laki dan kemas disikat bagi perempuan. Kasut anda juga hendaklah bersih.

6. Apabila anda menjawab sesuatu iklan pastikanlah permohonan anda itu mengandungi segala butir-butir tertentu seperti yang dikehendaki di dalam iklan itu. Bersedialah menjawab soalan-soalan berkenaan dengan iklan dan kandungan surat permohonan anda itu.

7. Bawalah bersama-sama anda sijil-sijil asal sekolah, dokumen-dokumen asal dan surat-surat akuan asal untuk disemak oleh majikan/penemuduga. Susunlah dokumen-dokumen ini mengikut susunan yang dikehendaki dan janganlah digulung.

8. Apabila dipanggil masuk ke dalam bilik temuduga, anda hendaklah mengetuk pintu terlebih dahulu sebelum memasuki bilik temuduga itu. Janganlah merasa gentar, masuklah dengan hati yang tenang serta penuh yakin.

9. Sediakan nama dan lain butir mengenai dua orang benar-benar mengenali anda, tetapi bukan saudara-mara anda, yang akan memberi perakuan terhadap diri anda. Eloklah jika anda mendapatkan keizinan dahulu daripada mereka.


TINGKAHLAKU SEMASA TEMUDUGA

1. Semasa hendak masuk ke bilik temuduga JANGANLAH gentar. Buatlah seperti biasa saja. Ucapkan "Selamat Pagi" atau "Selamat Petang" mengikut pada keadaan waktu. Ini nanti akan memberi perasaan mesra di antara anda dan penemuduga.

2. Jangan hulurkan tangan anda untuk berjabat tangan selagi penemuduga itu tidak berbuat gerakan dahulu yang ianya hendak berbuat demikian.

3. Janganlah anda duduk selagi tidak disuruh. Apabila anda disuruh duduk, ucapkan terima kasih dan duduklah dengan sempurna serta tegakkan badan. Jangan menggelisah.

4. Jangan anda letakkan barang-barang atau tangan ataupun siku anda di atas meja penemuduga itu.

5. Jangan anda cuba hendak mengalih keadaan kerusi yang disediakan itu.

6. Jangan goyang-goyangkan kaki ataupun menggerakkannya di sana sini. Jangan pula anda cuba hendak membaca surat-surat dan lain-lain kertas di atas meja penemuduga itu.

7. Biarkan penemuduga itu memulakan temuduga.

8. Janganlah anda menjawab soalan-soalan dengan tergopoh-gapah. Sebaliknya jawablah dengan tenang dan jelas serta mudah didengar. Jawapan yang anda beri itu hendaklah tepat. Jangan bercakap panjang lebar, dan jangan gunakan bahasa kasar.

9. Apabila bercakap pandanglah ke muka penemuduga itu. Jika ahli-ahli panel yang menemuduga itu lebih daripada seorang maka arahkan jawapan-jawapan anda kepada Ketua Panel.

10. Gunakan perkataan seperti Tuan atau Puan pada orang yang tertentu dari masa ke semasa, tetapi janganlah selalu menggunakannya.

11. Jangan menyampuk semasa penemuduga itu sedang bercakap dan jangan sekali-kali berbalah dengannya.

12. Jangan merokok ataupun mengunyah apa-apa di dalam mulut.

13. Jangan sekali-kali mengeluarkan kata-kata yang tidak benar semasa dalam temuduga.

14. Jika anda tidak tahu jawapan yang disoal itu, janganlah cuba hendak berbohong ataupun mendiamkan diri sahaja, kerana ini akan melemahkan peluang anda. Eloklah anda bercakap terus terang yang anda tidak tahu jawapannya.

15. Bersedia memberitahu penemuduga tentang keluarga anda, persekolahan, kegemaran dan aktiviti anda. Jangan bercakap melebihi dan yang tidak sepatutnya.

16. Jangan berbincang apa-apa masalah peribadi anda semasa temuduga.

17. Jika anda pernah bekerja dahulu, berilah keterangan dengan ringkas dan tepat berkenaan dengan pekerjaan itu.

18. Jangan sekali-kali anda cuba hendak mencela bekas majikan anda.

19. Nyatakan kelayakan dan kelulusan anda yang benar, tetapi janganlah membesar-besarkan perkara itu.

20. Anda hendaklah mengetahui serba sedikit akan tugas-tugas yang bersabit dengan pekerjaan itu, masa yang dijangka kena bekerja dan gajinya yang akan dibayar pada permulaannya.

21. Bersedialah untuk memberitahu kadar gaji yang anda ingin. Walau bagaimanapun biarlah penemuduga itu mengemukakan perkara itu terlebih dahulu.

22. Jika penemuduga tidak menyatakan tarikh yang sepatutnya anda mengetahui keputusan temuduga itu, eloklah anda bertanya supaya anda boleh datang lagi ke pejabatnya untuk mengetahui keputusan itu. Jika ia bersetuju tanyakan tarikh dan masa yang sesuai baginya.

23. Biarkan penemuduga itu menamatkan temuduga.

24. Ucapkan terima kasih kepada penemuduga kerana memberi peluang kepada anda menyertai temuduga itu.



ADAKAH ANDA SUDAH BERSEDIA??


Last edited by mr.jackyll on Mon Jun 16, 2008 6:17 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
mr.jackyll
Sub. Mod
Sub. Mod


Number of posts : 279
Age : 26
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Mon Jun 16, 2008 6:14 pm

kesihatan kena tip top..
jangan lupa fitness...nak kena lari 3.2km bermasa..
ujian personaliti.
ujian bertulis..
ujian kepimpinan..
ujian merancang..

dah lupa la yang lain...
hmm..

scratch
Back to top Go down
View user profile
TabikSpring
Junior
Junior


Number of posts : 131
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Tue Jun 17, 2008 12:17 pm

hahahaha...
bukan senang nak susah senang
bukan susah nak jadi susah
Back to top Go down
View user profile
mr.jackyll
Sub. Mod
Sub. Mod


Number of posts : 279
Age : 26
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Tue Jun 17, 2008 7:32 pm

btul2....kepada sesiapa yang dapat g ke temuduga KTD nie..smoga kiteorang berjaya...
Back to top Go down
View user profile
jinggo_naruto
Civilian
Civilian


Number of posts : 2
Registration date : 2008-10-20

PostSubject: salam   Mon Oct 20, 2008 7:04 pm

apakah syarat untuk memasuki KTD sekiranya pemohon itu sudah menjadi seorang askar? adakah seorang anggota askar yang menjadi kmando layak masuk KTD?..apakah kursus yang ditawarkan? adakah wujud bidang ampibi dan sniper dlm KTD?.. terima kasih.. Very Happy
Back to top Go down
View user profile
mr.jackyll
Sub. Mod
Sub. Mod


Number of posts : 279
Age : 26
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Tue Oct 21, 2008 9:56 pm

syarat kemasukan untuk civilian adalah mempunyai SPM dengan keputusan sekurang-kurangnya kepujian dalam semua subjek penting dan sekrang-kurangnya lulus dalam bahasa inggeris.kenapa?berminat?
Back to top Go down
View user profile
bear
Civilian
Civilian


Number of posts : 1
Registration date : 2008-11-06

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Thu Nov 06, 2008 8:28 pm

salam..
tnye ck8..
ble kmasukan KTD n cmne nk apply ea???
Back to top Go down
View user profile
mr.jackyll
Sub. Mod
Sub. Mod


Number of posts : 279
Age : 26
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Sun Nov 09, 2008 1:12 pm

kenapa??berminat ke?
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Kolej Tentera Darat   Today at 2:04 pm

Back to top Go down
 
Kolej Tentera Darat
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum de Academy :: Defence & Military :: Army-
Jump to: